-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41875)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16851)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13937)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7986)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2947)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2854)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2434)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2196)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1673)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1655)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26682 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

منشأ مشروعيت حكومت اسلامي از نظر و چيست ؟

از نظر عموم فقها و پياده نمودن احكام اسلام در عصر غيبت كبري در صورت وجود شرايط لازم ضروري است و پياده شدن همهء احكام الهي اعم از عبادي , سياسي و اجتماعي از قبيل اجراي حدود و قصاص وجلوگيري از هرج و مرج و حراست از مرزهاي كشور اسلامي بدون تشكيل حكومت اسلامي مقدور نمي باشد.حكومت رئيس و رهبر لازم دارد, و چون حكومت اسلامي است , همه كس نمي تواند در رأس آن قرار گيرد, بلكه بايد كسي حكومت را اداره كند كه علاوه بر داشتن شرايط رهبري جامعه , عميقاً آشنا با مسايل اسلامي باشد و آن عبارت از فقيه جامع الشرايط مي باشد. از سوي ديگر همهء افراد جامعه از نظر برخورداري از آزادي مساوي هستند وهيچ كس حق ولايت و سرپرستي و حكومت بر ديگري را ندارد. لذا منشأ مشروعيت و ولايت فقيه مورد بحث وگفتگو قرار مي گيرد. در اين باره ديدگاه هاي و مطرح مي شود.

به عبارت ديگر: تنها گروهي كه شايستگي تشكيل حكومت و سامان دهي امور مسلمانان را دارند, فقيهانِ داراي شرايط هستند, ولي در اين كه فقها چگونه به اين منصب مي رسند و در اين جايگاه قرار مي گيرند اختلاف نظر وجوددارد كه مجموعاً سه ديدگاه وجود دارد:

1 ولايت انتصابي فقيهان : فقهاي داراي شرايط, به گونهء عام از طرف امامان معصوم : به ولايت گمارده شده اند. هر فقيه جامع الشرايط, اينولايت را دارد, ولي انتخاب يك فقيه از ميان فقهاي داراي شرايط, و از قوه به فعل درآوردن حكومت وي , بستگي به رأي مردم دارد.

گزينش و انتخاب مردم , به منزلهء پذيرش ولايت و حاكميّت فقيه است . پس از انتخاب فقيه , حكومت وي جامه ءعمل مي پوشد. در حقيقت ولايت فقيه دو بُعد دارد: يكي مشروعيت كه با نصب از طرف اما معصوم : تأمين شده است ; ديگري مقبوليت كه با پذيرش مردم صورتمي گيرد. بدون پذيرش مردم سرپرستي وي جامهء عمل نمي پوشد.

2 ولايت انتخابي : بنابر اين ديدگاه هيچ يك از فقها از سوي ائمه : به ولايت منصوب نشده اند. آن چه درروايات آمده , تنها بيان ويژگي ها و شرايط لازم براي حاكم اسلامي است .معيار انتخاب مردم خواهد بود. مردموقتي فقيه داراي شرايط را برگزيدند, ولايت و حكومت وي مشروعيت مي يابد.

به عبارت ديگر: همين كه فقيهي ويژگي ها را داشت , تنها با تكيه بر اين ه انمي تواند بر مردم حكومت كند. آن چه مهم و كليدي است , رأي مردم است . هرگاه آنان از بين دارندگان شرايط, يكي را برگزيدند, حكومت مي يابد و همين براي شروع بودن و نفوذ كلمهء او بسنده است (انتصاب به معناي شأنيت و مشروط به انتخاب ).

3 انتصابي و ولايت بالفعل : فقيهان داراي شرايط, از سوي امامان : به ولايت و سرپرستي مردم گمارده شده اند (انتصابي ) و منصوب شدن تمامي آنان به سرپرستي امت فعلي است . رأي مردم نه در مشروعيت آن اثر دارد ونه در مقبوليت و كارآمدي آن . همهء فقيهان ولايت بالعفل دارند, ولي هر گاه يكي از آنان حكومت را در دست گرفت ,ديگران حق سرپيچي از فرمان وي و ناسازگاري با وي را ندارند. بر اساس اين نظر مردم در پذيرش و كارآمدي ولايت نقشي ندارند و تنها بايد مراقب دستگاه اجرايي باشند و به نصيحت و خير خواهي مردم بپردازند (انتصاب مطلق ).()البته اين نظرها دربارهء ولايت فقيه است و در مورد حكومت و ولايت ائمه اطهار: همه متفقند كه آنان (پـاورقي 1.عبداللّه جوادي آملي , ولايت فقيه ـ ولايت فقاهت و عدالت , ص 389 محمد هادي معرفت , ولايت فقيه , ص 57و 91 مجله حوزه , شماره 85ـ 86ص 109ـ 110

منصوب از طرف خداوند هستند. درباره ولايت فقيه هم اكثر فقيهاني كه اين بحث را مطرح كرده اند, نظريهء اول (انتصابي ) را پذيرفته اند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.